Parkeerbeleid aan de kust
Horeca Westkust trekt aan de alarmbel
Het parkeerbeleid aan de kust blijft een moeilijke kwestie. Horeca Westkust kan zich akkoord verklaren met de invoering van het betalend parkeren aan de Westkust, er moet inderdaad rotatie zijn in de parkeerplaatsen. Het hedendaags parkeersysteem brengt echter wel een pakket ergernissen met zich mee, voor zowel de toeristen, bewoners als voor de handelaars. De toeristen moeten graag komen naar de kust en er aangenaam verblijven, er mag geen stress veroorzaakt worden door het betalend parkeren.
De oorsprong van het betalend parkeren, was om rotatie te creëren, dit is nu niet meer het geval.
Nu voelen de mensen zich niet meer op hun gemak tijdens het winkelen of dineren. Bovendien zijn de controleurs ongemanierd en arrogant tegen de mensen, in plaats van behulpzaam.
Er is vooral onduidelijkheid over de periodes van betalen, retributies, verschillende zones, enz. Horeca Westkust vraagt een uniform parkeerbeleid voor alle steden van De Panne, Koksijde tot Nieuwpoort. In hoeverre gaan de bevoegdheden van de parkeerwachters? De leveranciers kunnen hun goederen niet meer afleveren zonder retributieticket, de brommers krijgen retributie als ze op het trottoir parkeren, toeristen kunnen hun koffer niet lossen in dubbele file zonder retributieticket of zijn dat boetes of gasboetes die uitgeschreven kunnen worden door parkeerwachters? Parkeerwachters in dienst van een privémaatschappij.
Nu voelen de mensen zich niet meer op hun gemak tijdens het winkelen of dineren.
Waarom moet er tijdens de weekdagen in de kalme periodes betaald worden? Nu blijven de straten leeg in de kalme periodes en daardoor is het minder aantrekkelijk en hebben de mensen soms het gevoel dat er geen volk is, dus minder winkelsfeer. Waarom niet enkel betalen tijdens de vakantieperiodes, feestdagen en weekends?
De oorsprong van het betalend parkeren, was om rotatie te creëren, dit is nu niet meer het geval. De zones worden steeds verder uitgebreid en het beperkt zich niet meer tot het centrum en de winkelstraten.
Horeca De Panne, Horeca Koksijde en Horeca Nieuwpoort zoeken dringend naar adequate en positieve oplossingen om de ergernissen bij de klanten weg te nemen en ze niet weg te jaren. Enkel op die manier kan de kust terug aantrekkelijk worden gemaakt. Ze zijn vragende partij om met de beleidsmensen samen te komen en willen er bij betrokken worden.
Onze missie
Wie is Horeca Nieuwpoort? Wij zijn een vereniging die instaat voor de horeca ondernemers in Nieuwpoort. Wij hebben verschillende functies, zo zijn wij een aanspreekpunt naar het gemeentebestuur, maar ook naar Horeca Vlaanderen. Maar wij zorgen ook voor leuke alsook leerrijke activiteiten. Ieder jaar zorgen wij voor een 2-tal activiteiten om de sfeer in je zaak wat aan te wakkeren. Maar het is niet allemaal fun en plezier, ook opleidingen komen aan bod.
Voorstel, idee voor een initiatief of een vraag? Contacteer ons.
Het contactformulier wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy. Hun Terms of Service is van toepassing.